top of page
חיפוש

קדחת קרציות

עודכן: 27 בנוב׳ 2019

קדחת הקרציות היא מחלה קשה הנגרמת ע"י חיידק או טפיל חד-תאי התוקף את תאי הדם של בעל החיים הנגוע. קיימים סוגים שונים של קדחת קרציות בבעלי חיים שונים, כולל בני אדם, לרוב הגורם אינו זהה.

ברוב המקרים בכלבים היא נגרמת ע"י חיידק בשם "ארליכיה קאניס" (Ehrlichia canis). חיידק זה נפוץ מאד באזורנו ומרבית הקרציות נגועות בו. חיידק זה תוקף והורס את המונוציטים, תאי הדם הלבנים הגדולים שתפקידם להילחם בזיהומים שונים התוקפים את הגוף.


התקדמות המחלה


למחלה שלושה שלבים עיקריים:


השלב ה"אקוטי"- המופיע כשבועיים לאחר ההדבקה ונמשך כחודש ימים. הוא מלווה לרוב בחום, בלוטות לימפה מוגדלות, טחול מוגדל, הפרשות מוגלתיות משתי העיניים וכמו כן ייתכנו דימומים מהאף. אולם לעיתים קרובות כל מה שנראה זה שהכלב מעט עייף, חסר מצב רוח ושתאבונו ירוד למשך יום או יומיים. אם נזהה את המחלה בזמן, בשלב הזה ניתן יהיה לטפל בה בקלות.


השלב ה"תת קליני" ("סאב קליני")- בשלב הזה החיידק מתגורר בטחול שם הוא מתרבה במשך מספר שבועות עד חודשים. לרוב הכלב לא יראה סימני מחלה שנוכל לזהות אך למעשה מדובר בשלב מסוכן ביותר שבו החיידק מתרבה ברקמות הגוף ופוגע ביכולת ייצור תאי הדם.


השלב ה"כרוני"- השלב הסופי במחלה, עשוי להופיע אף מספר חודשים לאחר ההדבקה.

מתאפיין בחולשה משמעותית של הכלב. ניתן להבחין שמערכת החיסון שלו פגועה, וכך גם מנגנוני הקרישה. לרוב נראה אנמיה קשה, חוסר תיאבון ודימומים מכל פתח אפשרי (ממערכת השתן, ממערכת העיכול, דימומים מהאף וכד'). יכולת הטיפול בשלב זה היא בעייתית ביותר ולא תמיד מצליחה והכלב ימות מכשל של מערכת החיסון ודימום למוות.

האם מסוכן גם לבני אדם?

חשוב להבהיר כי המחלה לא יכולה לעבור מכלב לאדם, חייבת להיות חוליה מקשרת בדמות קרציה! אותה קרציה יכולה להעביר אלינו טפילים נוספים הגורמים לקדחת הבהרות וקדחת המערות למשל.

איך נאבחן?

בכל מקרה בו כלב מרגיש או הרגיש לא כ"כ טוב יום או יומיים מומלץ לבצע נוסף על הסימנים הקליניים הלא כל כך ספציפיים ספירת דם, אשר תחשוף בפנינו את קיומה של בעיה בדם. כפי שהבנו אותם גורמים פוגעים בדם ולכן נוכל להבחין בשינויים טיפוסיים. אפשר גם לבצע בדיקות ספציפיות לאבחון הטפיל.

מומלץ לבצע ספירת דם שגרתית בחודשי הקיץ כאשר עונת הקרציות בשיאה. כפי שנכתב קודם - טיפול מוקדם בשלב ה"אקוטי" מציל חיים!

איך נמנע?

הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיה היא למנוע את המצאות הקרציות בסביבת הכלב ועליו:

את החצר והבית חשוב לרסס אם ע"י מדביר מקצועי ואם בעצמנו בעזרת מגוון תכשירים הנמצאים בכל חנות גן. יש להקפיד על הוראות השימוש, שכן מדובר בחומרים רעילים.

לגבי הטיפול בכלב עצמו - כיום קיימים מגוון רב של תכשירים נגד קרציות חלקם משלבים גם חומרים נגד פרעושים ובכך למעשה אנו מחסלים שני גורמים בעייתיים בתכשיר אחד. אותם תכשירים מגיעים במגוון תצורות: כדור לאכילה, אמפולות וקולרים. חשוב להקפיד על שימוש קבוע. כמו כן, מומלץ תמיד להתייעץ עם וטרינר לגבי אותם תכשירים.

41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page