top of page
חיפוש

טיפול בבעל החיים הגריאטרי

עודכן: 26 בנוב׳ 2019

פעמים רבות מדי אני נתקלת בבעלים המגיעים אלי למרפאה עם כלבים/חתולים מבוגרים במצב רע מאד שנראים סובלים, באומרם כי לא חשבו להגיע עד כה כי סברו שהירידה בתפקוד, במשקל ושאר התופעות נראו להם כתופעות הגיוניות של זקנה. רק כשאני מזכירה להם כשגם לנו כבני אדם זקנים לא נותנים לסבול או להתדרדר מבלי לעבור בדיקות תקופתיות או לטפל בתרופות רלוונטיות למצבם, רק אז רובם מבינים את הטעות שעשו כשנתנו לבעה"ח שלהם לסבול.



הזקנה אינה מחלה

את זאת אנו חייבים לזכור. היא מלווה בשלל תופעות לא נעימות ומחלות שנגרמות מפאת הגיל אך לעיתים קרובות ניתן לפעול בשלבים מוקדמים על מנת לעכב את התפתחותן של מחלות כגון כשל כליות, בעיות בהליכה, אי שליטה בסוגרים, ובוודאי ניתן לעשות רבות בנושא של שיכוך כאבים.

למרבה הצער חיות המחמד שלנו לא תמיד מתלוננות והן יודעות להתגבר על כאב במידה רבה ולהסתיר אותו מעינינו.

יש מספר שאלות שנוכל לשאול את עצמנו על מנת לדעת אם משהו מתחיל להשתבש אצל חיית המחמד:


1. האם בעל החיים עצבני, מאיים או נושך כשנוגעים בו תופעה זו עלולה להעיד על כאבי פרקים וכאבי גב יתכן שכואבים לו הפרקים ולא ממש מתחשק לו שיזיזו אותו או יגרמו לו לתנועות מכאיבות. גם אם שמנו לב שהחתול כבר לא קופץ אל מעל המקרר ושהכלב הפסיק לקפוץ על ספות או לישון במיטתנו כפי שהיה רגיל, הפסיק לטפס לקומה השניה או שמסרב לצאת החוצה במדרגות הבניין. כל אלו יכולים להעיד על כאבי מפרקים שדורשים בירור וניתן לשפר את המצב החל בטיפול בתוספי מזון בשלבים מוקדמים במזונות מיוחדים וכלה בתרופות נוגדות דלקת ומשככות כאבים.

2. צליעות, קושי להתרומם משכיבה יעידו אף הם על כאבי מפרקים או בעיות בעמוד השדרה. כל הדברים הללו כואבים מאד ומורידים את איכות החיים כך שכדאי מאד לטובת בעה"ח שנבדוק את כל האופציות הטיפוליות לפני שנחליט שזה המצב ואין איך לסייע.

3. האם יש ליקוק חדש ומתמשך במקום מסוים? ליקוק אינטנסיבי של איזור בגוף כמו ברך או קרסול מעידים על כאב גרוני במפרקים, לפעמים הדבר מלווה בשינוי צבע של הפרווה לכיוון חום ורוד. ליקוק ממושך ואיטי של כפות רגליים יכול להעיד על דלקת פרקים.

4. איך הכלב נושם? נשימות מהירות או קשיים בנשימה יכולים להעיד על כאב או בעיה אחרת כגון מחלת לב. גם שיעולים שהופיעו לאחרונה יחד עם עייפות וחוסר אנרגיה תומכים בבעיית לב שניתנת לשליטה באמצעות תרופות מורידות לחץ דם וכאלו שמשפרות את תפקוד הלב.

5. האם לאחרונה בעה"ח מקיא בתדירות גבוהה מהרגיל? אולי משתעל? תופעות שיכולות להעיד על תחילתו של גידול במערכת העיכול .

6. האם יש שינוי מבחינת השתיה וההשתנה? במגוון מחלות נתחיל לראות שינוי בשתייה ובהשתנה הרבה לפני שמאוחר מדי לטפל. בעיקר בכשל כליות שזו אחת המחלות היותר נפוצות בגיל השלישי ניתן לטפל ולהאט את קצב ההידרדרות באמצעות תזונה מתאימה, תרופות להורדת לחץ דם, תרופות לעידוד ייצור תאי דם (שבו פוגעת המחלה), אספקת מים נוספת ועוד.

7. האם הפרווה מטופחת ומבריקה? פרווה מדובללת תעיד בדרך כלל על חוסר בטיפוח או ליקוק הפרוה ויכולה להעיד על כאבים שלא מאפשרים גמישות, כאבים בפה שלא מאפשרים ליקוק.

8. ירידה בתיאבון, בעל חיים לא סתם מפסיק לאכול כי הוא זקן, משהו מפריע לו – אולי אלו שיניים רקובות אולי יש דלקת חניכיים, כיבים בפה בגלל בעיית כליות, כאבים במקומות אחרים בגוף.

היו קשובים לבעל החיים שלכם, הוא לא יודע להביע את עצמו ובתור בעל חיים אינסטינקטיבי הוא לא יודע להביע כאב ושינוי בהתנהגות אלא רק כשהכאב בלתי נסבל באמת .

תעזרו לו לפני שהכאב קשה מנשוא ומאוחר מדי לטפל במחלתו.




89 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page