top of page
חיפוש

סכרת בבעלי חיים

עודכן: 1 בדצמ׳ 2019

אינסולין הוא הורמון המופרש באופן טבעי בגוף, מאיבר סמוך לקיבה המכונה לבלב. האינסולין מופרש כאשר רמות הסוכר בדם עולות, כלומר- אחרי ארוחה. תפקידו של האינסולין הוא להעביר את הסוכר שבדם, הגלוקוז, אל תוך התאים. התאים זקוקים לגלוקוז המעניק להם אנרגיה לביצוע פעולותיהם החיוניות.


במצב של סכרת, יש חוסר באינסולין או חוסר תגובה של התאים לאינסולין. כתוצאה מכך הגלוקוז לא נכנס לתאים ונשאר בדם. לכן רמות הסוכר בדם גבוהות מאוד, בעוד התאים עצמם "גוועים ברעב". למעשה הנזק שנוצר הוא כפול – גם פגיעה בתפקוד התאים בשל מחסור באנרגיה וגם רמות גבוהות מדי של סוכר בדם שאינן בריאות לאיברים ועלולות לגרום נזק למערכת העצבים והראיה. בנוסף לכך התאים הרעבים משדרים אותות מצוקה הגורמים לגוף לפרק שומן ושריר, עם תוצאות הרסניות.


אילו כלבים סובלים מסכרת?


סכרת מופיעה לרוב בכלבים בגיל הביניים ומעלה, כלומר החל מגיל 7. הנפיצות עולה בגילאים המבוגרים ונמצא כי סכרת נפוצה יותר בנקבות. כלבים מכל הגזעים עלולים לחלות בסוכרת.

מהם הסימנים המחשידים לקיום המחלה?

– שתיה מרובה והשתנה מרובה – אחד הסימנים הבולטים ביותר של המחלה

– ירידה במשקל למרות תיאבון מוגבר – הכלב יהיה כל הזמן רעב (התאים הרעבים מבקשים סוכר!), אך למרות אכילה מוגברת- ילך וירד במשקל כיוון שהסוכר לא נכנס לתאים ונשאר בזרם הדם.

שילוב של הסימנים הקליניים שצוינו אמור לעורר חשד לגבי המצאות המחלה. לצורך אבחון יש לערוך בדיקות דם מלאות ובדיקות שתן, במטרה לזהות את הסימנים האופייניים למחלה. כמובן, רמות סוכר גבוהות בדם הן הסימן המאפיין ביותר. עם זאת, יש לזכור כי רמות סוכר גבוהות יכולות להיגרם גם מבעיות בריאות אחרות וגם ממצבים שונים שאינם קשורים למחלה.


טיפול במחלת הסוכרת:


הטיפול משלב איזון בין הזנה מתאימה, פעילות גופנית מאוזנת ומתן אינסולין

– מתן אינסולין – אנו נתאים לכלב את סוג האינסולין והמינון. אינסולין ניתן פעמיים ביום, בהזרקה. גם בעלים הנרתעים תחילה מההזרקה מגלים כי מדובר בתהליך פשוט. השימוש הוא במחט קטנטנה, אשר רוב הכלבים בקושי מרגישים את דקירתה, וההזרקה היא תת עורית ופשוטה. חשוב לתת את האינסולין רק לאחר ארוחה.

– הזנה – להזנה חשיבות רבה באיזון מחלת הסוכרת. יש להאכיל במזון מסחרי רפואי מיוחד. המזונות הרפואיים מבוססים על סיבים ופחמימות מורכבות, המתפרקות באיטיות ומאפשרות עליה מתונה של רמות הסוכר בדם. יש להזין בשעות קבועות (בהתאם למתן האינסולין)

– פעילות גופנית – פעילות גופנית מתונה מעודדת ספיגת האינסולין ומסייעת לאיזון רמות הסוכר בדם. חשוב לא להפריז בפעילות, כיוון שהדבר עלול לגרום לירידה חדה ומסכנת חיים ברמות הסוכר.

מעקב וניטור – התפקיד החשוב ביותר של הבעלים וזאת באמצעות סטיקים לאבחון סוכר בשתן. למעשה השאיפה היא שלא תהיה הפרשה של סוכר בשתן (דבר שקורה כאשר ערכי הסוכר בדם גבוהים מ 200).

הטיפול בכלב הסובל מסכרת אינו מסובך, אך הוא דורש ערנות רבה ונכונות מצד הבעלים. מרגע תחילת

הטיפול על הבעלים להיות מחויבים למעקב צמוד אחר מצב הכלב בדגש על מספר נקודות.


האם הטיפול עובד?


בשבועות הראשונים לתחילת הטיפול חשוב לוודא שהטיפול אכן מביא לשיפור המיוחל במצב הכלב. שיפור קל מדי או אי שיפור עשויים להיגרם בשל מינוני אינסולין לא מתאימים (לרוב מתחילים במינון נמוך, ומשנים בהתאם לתגובה) או בשל מחלות נלוות. לכן השבועות הראשונים עד ההגעה לאיזון, ילוו בביקורות תכופות במרפאה, בדיקות גלוקוז, מעקב משקל ובדיקות שתן. אף על פי כן, למעשה הדרך החשובה והאמינה ביותר לדעת אם הטיפול אכן עובד היא המעקב בבית על ידי הבעלים.

אין דרך טובה יותר לקבוע שהטיפול אכן עובד, מאשר לראות שהכלב שותה פחות ומשתין פחות, פחות רעב, ומתחיל לעלות במשקל. תפקיד הבעלים כאן הוא קריטי.


סיבוכים אפשריים של הטיפול:


לעיתים המינון ההתחלתי המקובל עשוי להיות גבוה מדי עבור הכלב. במצב זה עלולה להתפתח ירידה חדה ומסכנת חיים ברמות הסוכר בדם (היפוגליצמיה), המחייבת התערבות רפואית מידית. לכן בימים הראשונים חשובה במיוחד ערנות הבעלים לסימנים העלולים להעיד על היפוגליצמיה. אלו עשויים להיות חולשה, רעידות, ואף עוויתות (פרכוסים). לעיתים היפוגליצמיה עשויה להתפתח גם אם מינון האינסולין מתאים אך האינסולין ניתן למרות שהכלב לא אכל, או אם הכלב ביצע פעילות גופנית אינטנסיבית, שהביאה לעליה בדרישת התאים לגלוקוז. במידה וישנם סימנים להיפוגליצמיה- יש ליצור קשר מידי עם המרפאה, עד להגעה לטיפול ניתן למרוח מעט תמיסת מי סוכר על החניכיים. בשום אופן לא לדחוף מזון או סוכר לפה בכלב הסובל מעוויתות או אינו מסוגל לאכול בעצמו.

חמצת קטוטית – הסיבוך המסוכן ביותר של סכרת בכלבים. הסיבוך לרוב מתרחש במצב בו הסוכרת לא מאוזנת. לעיתים בסוכרת שטרם אובחנה ולכן הכלב לא מקבל טיפול ולעיתים גם כשהכלב מאובחן ומאוזן אך יוצא מאיזון בשל התפתחות מחלה נלווית.


בשלבים הראשונים של הבעיה נראה דיכאון וחוסר תיאבון, אשר מהר מאוד עשויים להידרדר למצב גופני מוחלש ביותר, התייבשות קשה, הקאות ושלשולים. הכלב נמצא בחוסר איזון חמור של מינרלים ונוזלים ובהיעדר טיפול אינטנסיבי ומידי באשפוז- יביא לכשל מערכות, התמוטטות ומוות.


כל כלב חולה סכרת המראה סימני חוסר תיאבון חייב להיבדק בהקדם האפשרי.

97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page